Wednesday, February 12, 2014

Drama adaptasi novel

Jika di perhatikan, terlalu banyak lambakan drama yang di adaptasi daripada novel yang di tayangkan dengan rancak nya di kaca-kaca televisyen di Malaysia. Contohnya, Love You Mr Arrogant, Ariana Rose, Jodoh Itu Milik Kita dan sebagainya. Tidak mampu di coretkan kerana senarai nya terlalu panjang. 

Tanyalah kepada para peminat drama melayu, apakah persamaan yang di tonjolkan di dalam setiap drama ini. Jika di teliti jalan cerita yang di paparkan adalah lebih kurang sama. Cinta, Kekayaan dan Kejahatan. Tidak di nafikan ketiga-tiga elemen ini penting untuk memeriahkan lagi jalan cerita. Tanpa ketiga-tiga elemen ini mungkin drama ini akan menjadi drama yang hambar dan tiada kesoronokkan yang sering di nantikan oleh penonton.

Pelakon lelaki yang kacak, pelakon wanita yang jelita, kemewahan yang melimpah ruah yang kadang-kadang mampu untuk meruntunkan hari para peminat yang setiap hari menginginkan kehidupan yang seindah yang di gambarkan di dalam drama tersebut. Tetapi hakikatnya ianya hanya di dalam mimpi. Jika ianya berlaku mungkin peratusnya terlalu sedikit, 5% kebarangkalian.

Selain daripada itu, jika kita sering mengikuti artikel-artikel yang sering di keluarkan oleh www.ohbulan.com , http://beautifulnara.com/ atau http://www.rotikaya.com/ berkaitan drama adaptasi ini pasti berpuluh-puluh komen yang dapat kita baca. Komen-komen yang membina dan tidak kurang juga komen-komen yang kurang membina. Jika kita teliti, komen yang membina selalunya akan di luahkan oleh para peminat yang mengikuti drama tersebut. Manakala komen yang sebaliknya adalah akan datang dari haters yang berlagak urban yang tidak menonton drama melayu yang di fikirkan ketinggalan zaman.

Kesimpulannya, tepuk dada tanya selera. kita sebagai peminat sepatutnya perlu lebih pandai untuk menilai yang mana satu yang terbaik dan mampu memberikan kebaikan kepada diri kita. Jangan hanya tahu mengkritikan kepada keburukan tetapi cubalah untuk menjadi pemikir yang mampu memberikan idea-idea bernas bagi meningkatkan lagi mutu drama di negara kita. 

No comments:

Post a Comment