Thursday, December 12, 2013

Layak kah Kamu..??

Ketua, bos, pemimpin atau apa sahaja panggilan yang berikan kepada orang atasan, ia akan tetap mempunyai jurang di antara pekerja bawahan & pekerja atasan.

Seringkali kita melahirkan ketidakpuasan hati terhadap atasan dan sering kali golongan bawahan disangkal sebagai golongan yang tidak mengerti tanggungjawab kerana tidak mampu memberikan kepuasan maksimum seperti yang di khendaki oleh golongan atasan.

Hakikatnya golongan bawahan perlu memberikan perkhidmatan 200% walaupon pulangan yang di terima tidak setimpal dengan perkkhidmatan yang diberikan.

Seringkali kita terdengar, golongan bawahan di kritik secara terbuka di hadapan semua rakan-rakan di atas kesalahan yang masih belum pasti kesalahannya.
Mencari kesalahan orang lain adalah perkara yang senang, yang sukar adalah untuk membetulkan kesalahan tersebut. Yang masih menjadi persoalan adalah leader bergerak dan berjalan selari seperti yang di arahkan. Perkara ini menjadi lebih sukar jika leader yang di amanahkan berkelakuan seperti ketam mengajar anak berjalan.

Hidup ini sangat seronok bila sesuatu perkara yang salah di tunding jari kepada orang lain. kenapa tidak melihat kepada sejarah lepas, adakah perkara ini menjadi buruk di mata mereka di sebabkan oleh kesalahan yang tidak sengajakan ataupun kesilapan yang di sebabkan oleh orang lain. Kesalahan yang tidak sepatutnya di letakkan di atas bahu si pelaku seorang.

Kita sering berkata, team work.. adakah ini di gelarkan team work bila seseorang yang merasakan dirinya ketua menyelar perbuatan orang lain / anak buah.

Tanpa penilaian yang kukuh, kamu tidak layak menjadi ketua. menyalahkan orang tanpa membuat pertimbangan. Cerminlah renunglah diri sendiri, adakah kamu layak menjadi ketua..

Sekian..

4 comments:

  1. Perghhh love this article !

    ReplyDelete
  2. azila, geram sngt...ak rasa ko tau sape yang di maksudkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa ramai orang begitu sekarang. feeling leader. tapi sebenarnya bodoh.

      Delete
    2. X paham apa sebenarnya yang diorg kena buat - pandai arah n tunding jari...hhahaa...general opinion ye...not specific to anyone

      Delete